Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Proměna ošetřovatelské péče ve 21. století očima pacienta
ČERNÁ, Barbora
Úvod: Ošetřovatelství je vědecká disciplína, která se orientuje na člověka. Vlivem událostí ve světe došlo k přelomovým změnám v tomto oboru. Ty vedly ke zvýšení úrovně ošetřovatelské péče, které se nám dnes ve zdravotnických zařízeních dostává. Cíl práce: Cílem práce bylo zjistit, jakými změnami prošlo ošetřovatelství 21. století očima příjemců péče, tedy pacientů. Dále bylo cílem charakterizovat faktory, které na tyto změny měly vliv, a zhodnotit ošetřovatelskou péči očima pacientů. Metodika: Bylo využito kvalitativního výzkumného šetření, a to konkrétně formou polostrukturovaných rozhovorů s pacienty. Výběrovým kritériem pro volbu informanta bylo bydliště v Jihočeském kraji a věk informanta nejméně 18 let. Tito informanti byli získáni metodou sněhové koule. Výzkumného šetření se zúčastnilo 20 informantů. Realizované rozhovory byly nahrány na záznamník, doslovně přepsány, a následně analyzovány. Výsledky práce: Identifikovali jsme celkem 8 kategorií a 23 podkategorií. Jako centrální kategorie byla identifikována kategorie vědecko-technický pokrok, která je hybnou silou pro většinu změn, včetně změny ve vzdělávání. Pacienti pociťovali jako největší proměnu moderní vybavení zdravotnických zařízení, nové pomůcky a přístroje. Zmínili i novinky ve vzdělávání sester, se změnami souhlasili. Pacienti hodnotili ošetřovatelskou péči jako vysoce profesionální, odbornou a náročnou. Uvědomovali si, že jsou na sestry kladeny čím dál tím větší nároky. Profesi označili jako prestižní, ale zároveň uvedli, že by o ní veřejnost měla být více informovaná Závěr práce: Jsme si vědomi toho, že ošetřovatelská péče bude čelit dalším pokrokům a novinkám, jelikož vědu a techniku nezastavíme. Je nutno podotknout, že s touto souvislostí se budou nároky na ošetřovatelský personál zvyšovat, a i pacienti budou více nároční. Proto je potřeba na ošetřovatelské péči stále pracovat. Přitom však nesmíme zapomínat na to, jak jsou tyto změny a rozvoj vnímány našimi pacienty.
Pohled lékařů na současnou práci sester
DVOŘÁKOVÁ, Petra
V této bakalářské práci se budeme zabývat klíčovými aspekty práce sestry z pohledu lékařských pracovníků a dále budeme zjišťovat názory lékařů na současný systém českého vzdělávání sester. Současná doba klade na sestry vysoké požadavky, zvláště poté na samotnou práci sestry a na její vyšší vzdělávání. Velmi často se v dnešní době také hovoří o tom, aby sestry byly v péči o pacienta rovnocennými partnery lékařů a zaujímaly tak v multidisciplinárním týmu váženou pozici. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části bakalářské práce se budeme zabývat historií ošetřovatelství, současným ošetřovatelstvím a dále se zaměříme na vztah lékař sestra. V empirické části práce budeme zkoumat pohled lékařů na problematiku vzdělávání a práce sestry. Pro zpracování empirické části byl zvolen kvalitativní výzkum společně s metodou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvoří 8 lékařských pracovníků z různých klinických oborů. Na základě provedených rozhovorů byly výsledky zasazeny do 2 hlavních kategorií a 8 podkategorií. Ze získaných výsledků vyplynulo, že lékaři vnímají současné vzdělávání za komplikované a příliš dlouhé, upřednostňují, aby byl vymyšlen lepší systém, který by přesně definoval a upravil otázky zvyšování kompetencí a s ním související patřičné vzdělání sester, včetně délky studia. Dále lékaři uváděli, že vysokoškolské studium přináší benefity v podobě získání vysokoškolského titulu a zároveň vyšší prestiž povolání. Práci sestry lékaři považují za esenciální a zastávají názor, že je sestra nepostradatelnou součástí kvalitně poskytované péče pacientům. Zjistili jsme také, že mezi nejčastější důvody, které mají vliv na vznik konfliktní situace mezi sestrou a lékařem, patří stres, přepracovanost, vzájemná neúcta spojená s nevhodným chováním a porušování kompetencí obou stran. Na základě výpovědí můžeme také konstatovat, že lékaři považují sestru za svého partnera i v oblasti odborné péče o pacienta a nebrání se tak od sestry přijmout návrhy nebo doporučení.
Podávání léčivých přípravků sestrou v zařízeních sociální péče
Havlínová, Petra ; Hošťálková, Monika (vedoucí práce) ; Marková, Iva (oponent)
Bakalářská práce se zabývá podáváním léků v zařízeních zdravotně sociální péče. Mezi cíle této práce patřilo zaměřit se na postupy při podávání léků sestrou a seznámit se s nejčastějšími komplikacemi při podávání léků v zařízeních sociální péče. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část popisuje sociální a zdravotní služby, systém zdravotně sociální péče, obecnou farmakologii, podávání léků, komplikace při podávání léků a kompetence sester. Výzkumná část je věnována vlastnímu výzkumnému šetření. Popisuje se zde metodika výzkumného šetření a jeho organizace. Na základě informací, které byly získány pomocí dotazníkové metody, jsou v této části zpracovány a vyhodnoceny výsledky, s následnou diskuzí. Klíčová slova: sociální služby, zdravotní služby, zdravotně sociální péče, podávání léků, farmakologie, kompetence sester, komplikace
Nedostatek všeobecných sester v lůžkové péči - skutečnost nebo mýtus
Rybářová, Veronika ; Růžička, Michal (vedoucí práce) ; Klokočková, Šárka (oponent)
Diplomová práce analyzuje příčiny nedostatku nelékařských zdravotnických pracovníků poskytujících ošetřovatelskou péči v lůžkových zdravotnických zařízení a sleduje v širších souvislostech vývoj současného personálního stavu. Prostřednictvím manažerských metod pro stanovování počtu ošetřovatelského personálu zjišťuje, zda-li je na lůžkových odděleních zdravotnických zařízení možné definovat stavy všeobecných sester jako nedostatečné, nebo jestli současný stav označovaný až za krizový, nemá spíše původ v nedostatečném počtu ostatního ošetřovatelského personálu. Tato práce má ukázat, že nedostatečné stavy ošetřovatelského personálu nejsou problémem jen několika posledních let, ale provází s větší či menší naléhavostí celou novodobou historii českého zdravotnictví od počátku 20. století a prolíná se se všemi společenskými událostmi až do dnešních dnů. Východiskem pro současné hodnocení personálního stavu bude stručný historický exkurz tímto obdobím doplněný o širší analýzu profesních, legislativních a společenských vlivů, které měly přímý i nepřímý dopad na početní stavy ošetřovatelského personálu v nemocnicích v minulém období a jaké měly důsledky pro současnost. Zjišťuje, jak byly stanovovány počty ošetřovatelského personálu a jaké byly metody jeho získávání a naplňování. V teoretické části budou...
Kompetence sester při podávání léčivých přípravků na pracovištích intenzivní péče
HECZKOVÁ, Jana
Podávání léčivých přípravků je významnou a velmi komplexní součásti zdravotní péče, na jejímž zajištění se podílí mnozí zdravotničtí pracovníci. Určitým specifikem pracovišť intenzivní péče je nejen rozsáhlá farmakoterapie, ale také podání léčivých přípravků, které mohou přímo a velmi rychle ovlivnit životní funkce. Tato skutečnost pak klade velké nároky na zajištění bezpečné péče. Tradičně se předpokládá, že lékař léčivé přípravky indikuje a sestra na základě jeho podrobné písemné ordinace zajistí aplikaci těchto léčiv. Činnosti, které se k této oblasti zdravotní péče vztahují, je však v současné době mnohem více a jsou také mnohem komplexnější. U sester se předpokládá, že budou plně kompetentní plnit tyto činnosti i očekávanou roli v této oblasti ihned po dokončení kvalifikačního studia, a to i v prostředí specializovaných pracovišť. Navíc se zdá, že formální kompetence sester nejsou, navzdory mnohým normám zákonné i podzákonné povahy, v této oblasti zcela jasně ošetřeny. Ačkoli úzký vztah problematiky podávání léčivých přípravků a kvality poskytované péče je zřejmý, role sestry ani současnou praxi očekávané a požadované nároky na její kompetenci nebyly zatím podrobněji analyzovány. Cílem práce byla analýza kompetencí a role sestry při podávání léčivých přípravků na pracovištích intenzivní péče. Využity byly metody smíšeného výzkumu, přičemž kvantitativní techniky sběru a analýzy dat byla použity pro posouzení rozsahu vzdělávání a znalostí sester v této oblasti, a kvalitativní techniky pro analýzu současné praxe a nároků na kompetence sester v této oblasti. Formální kompetence sester při podávání léčivých přípravků se v České republice neliší v závislosti na dosaženém stupni vzdělání. Rozsah vzdělávání sester během kvalifikačního studia je u studijních programů na vyšších a vysokých školách stejný. Soudobá praxe při podávání léčivých přípravků na pracovištích intenzivní péče je však velmi rozmanitá. Její nároky v určitých ohledech významně přesahují očekávání, která mohou být odvozená od formálně nastavených odborných kompetenci sester při podávání léčivých přípravků. Ačkoli předchozí indikace lékařem, především u léčivých přípravků se systémovým účinkem, je vnímána jako nezbytnost, sestry uváděly zkušenost s jejich podáním za určitých okolností taktéž bez indikace lékaře. Hodnocení stavu pacienta nebo titrace dávky některých léčivých přípravků na základě jejich účinku či např. některých laboratorních hodnot pak bylo popisováno jako poměrně běžná součást komplexní ošetřovatelské péče na tomto typu pracovišť, stejně jako dodržení v některých případech specifických postupů během aplikace. Konkrétní praxe a postupy se na jednotlivých pracovištích lišily, důraz kladený na kvalitu péče v této oblasti byl však zřejmý. Aplikace léčivých přípravků s lokálním účinkem pak za určitých okolností, např. péče o oči, dutinu ústní nebo kůži u pacientů s porušeným vědomím, byla vnímáno spíše jako běžná ošetřovatelské péče, nikoli jako podání léčiva. Rozsah této praxe však bude ještě zapotřebí ověřit kvantitativním šetřením. Znalosti sester v oblasti podávání léčivých přípravků pak byly odlišné v závislosti na konkrétním tématu, ale také rozsahu vzdělání i klinické praxi, včetně předchozí zkušenosti z pracoviště intenzivní péče, přestože formální kompetence se v této oblasti neliší. Vzhledem ke komplexnosti a šíři problematiky podávání léčivých přípravků i neustále se zvyšujících nároků praxe na kompetenci všech zdravotnických pracovníků včetně sester je zapotřebí považovat zásadní revizi formálních kompetencí sester minimálně v této oblasti za nezbytnou. V návaznosti je pak možné řešit rozsah, formu i obsah vzdělávání tak, aby těmto požadavkům odpovídaly.
Role sestry při podávání léčiv na pracovišti intenzivní péče
Todorová, Monika ; Prošková, Eva (vedoucí práce) ; Kordulová, Pavla (oponent)
Diplomová práce se zabývá rolí sestry při podávání léčiv na pracovišti intenzivní péče. Cílem je zjistit soulad mezi právním a faktickým stavem v oblasti podávání léčiv, tzn. analyzovat, co jsou nelékařští zdravotničtí pracovníci oprávněni v souladu s platnou legislativou a vnitřními předpisy zdravotnického zařízení dělat a co jsou schopni skutečně bezpečně vykonávat. V teoretické části jsou vymezeny pojmy související s podáváním léčivých přípravků. Zabývám se kompetencemi nelékařských zdravotnických pracovníků, indikacemi léčivých přípravků, jejich podáváním, farmakoterapií, omyly a také hodnocením kvality a bezpečí zdravotních služeb. Teoretická část mapuje současný stav této problematiky a poskytuje také pohled do historie podávání léčiv. V empirické části pracuji s výsledky, které jsem získala dotazníkovým šetřením. Respondenty jsou všeobecné sestry, zdravotničtí záchranáři, vedoucí sestry ošetřovatelského managementu a lékaři. Jednotlivé položky jsou analyzovány a použity k odpovědím na stanovené výzkumné otázky. Z výzkumu vyplývá, že vedoucí sestry ošetřovatelského managementu jsou schopny organizovat na oddělení intenzivní péče činnosti a dodržovat postupy, které zajišťují kvalitní a bezpečné podávání léčivých přípravků. Všeobecné sestry a zdravotničtí záchranáři jsou schopni plnit ordinace...
Bakalářky ošetřovatelství - jak jsou vnímány svými středoškolsky vzdělanými kolegyněmi
Machačová, Jana ; Mareš, Jiří (vedoucí práce) ; Votroubková, Michaela (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na vysokoškolské vzdělání sester z pohledu sester se středoškolským vzděláním. Teoretická část práce stručně popisuje historii ošetřovatelského vzdělání u nás, zmiňuje nejdůležitější změny ve vzdělávání sester a nastiňuje určitě legislativní změny, které se chystají. Teoretická část také uvádí přehled jednotlivých univerzit a fakult, kde je v současné době možné studovat program Ošetřovatelství. Výzkum pro empirickou část práce byl prováděn formou dotazníkového šetření ve fa- kultní nemocnici. Cílovou skupinou respondentů byly všeobecné sestry se středoškolským vzděláním bez další specializace. Výsledný soubor, jehož odpovědi jsou použity pro tuto práci, tvoří 107 všeobecných sester. Empirická část práce je zaměřena na zjištění názorů středoškolsky vzdělaných sester na vysokoškolské vzdělávání sester a na potřebu vysokoškolsky vzdělaných sester u lůžka. Dále se tato práce snaží najít rozdíly, které jsou mezi vysokoškolsky a středoškolsky vzdělanými sestrami. Práce také zjišťuje, na jaké úrovni jsou vztahy a spolupráce mezi středoškolsky a vysokoškolsky vzdělanými sestrami. Z výsledků dotazníkového šetření bylo zjištěno, že středoškolsky vzdělané sestry v nadpoloviční většině nepovažují vysokoškolské vzdělávání za přínosné pro praxi a vysokoškolské vzdělání sestry u lůžka vidí...
Podávání léčivých přípravků sestrou v zařízeních sociální péče
Havlínová, Petra ; Hošťálková, Monika (vedoucí práce) ; Marková, Iva (oponent)
Bakalářská práce se zabývá podáváním léků v zařízeních zdravotně sociální péče. Mezi cíle této práce patřilo zaměřit se na postupy při podávání léků sestrou a seznámit se s nejčastějšími komplikacemi při podávání léků v zařízeních sociální péče. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část popisuje sociální a zdravotní služby, systém zdravotně sociální péče, obecnou farmakologii, podávání léků, komplikace při podávání léků a kompetence sester. Výzkumná část je věnována vlastnímu výzkumnému šetření. Popisuje se zde metodika výzkumného šetření a jeho organizace. Na základě informací, které byly získány pomocí dotazníkové metody, jsou v této části zpracovány a vyhodnoceny výsledky, s následnou diskuzí. Klíčová slova: sociální služby, zdravotní služby, zdravotně sociální péče, podávání léků, farmakologie, kompetence sester, komplikace

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.